De meest onderbelichte vraag ooit…

De meest onderbelichte vraag ooit…

Tijdens mijn activiteiten heb ik kunnen constateren dat er  iets raars aan de hand is met de volgende vraag. Het is een korte vraag. Een vraag die echter veel onduidelijkheden kan ophelderen. Toch wordt hij niet gesteld. Hij leeft veel in hoofden. Maar stellen, nee. Dat komt misschien omdat het antwoord op de vraag 9 van de 10 keer toch uitblijft. Het antwoord is  toch onduidelijk dan stellen we hem maar niet.  Wat is die vraag vraag je je nu af? Hier komt ie dan.

Waarom? Simpel en toch volledig onderbelicht

Voorbeeldje; Organisatie X is stevig in verandering en beweging, zoals vele andere organisaties.  Managementteam/Directie vertrekt onder begeleiding naar locatie Y en het plan de campagne qua veranderstrategie ligt klaar. Het personeel wordt geïnformeerd en keert na de plenaire bijeenkomsten weer naar hun dagdagelijkse bezigheden. In de groep wordt de vraag niet gesteld:  “oef straks denken ze dat ik dom ben…. “. Maar hij leeft wel. Waarom moet het anders, we doen het toch al jaren zo? En dat het niet goed gaat,  ja hallo. Het is crisis toch?!

De leidinggevende drukken toch door: het moet anders. Opdracht van de directie. Eén medewerker durft het aan en vraagt: Waarom?

Leidinggevende belandt in een spel van jaren terug…. Ja waarom? daarom! Wij weten: daarom is geen reden. Toen al niet, nu nog steeds niet. Ben jij leidinggevende? Denk dan eens terug. Hoe vaak heb je iets verteld waarvan jij het waarom ook niet wist en niet de vraag hebt gesteld? Oeps.

Voorbeeld B,  ook vast herkenbaar

Het loopt niet lekker tussen jou en die bewuste collega. Er is nooit een klik geweest. Ze benadert je stuurs, geeft geen antwoord op je vragen, ontloopt je zelfs. Denk je. Je praat er met andere collega’s over. Sommigen herkennen het, anderen niet. Ga eens bij jezelf binnen kijken: berust je gevoel op realiteit of op oordelen en gevoelens. Er is maar een manier om de dialoog aan te gaan en vraag je beste collega: Waarom? En dan geen genoegen nemen met daarom uiteraard…

De laatste voor nu; Voorbeeld C

Jarenlang succesvol coach en mediator ziet werk opdrogen. Na veel opdrachten bij één opdrachtgever is de agenda nu akelig leeg. Acquireren is een must. Met een beetje angst onder de oksel bezoekt hij eens een netwerk event. Een twitter account wordt aangemaakt. LinkedIn profiel geactualiseerd. Zoals deze Zelfstandig Professional zijn er duizenden. Ook net startend. De opdrachtgevers komen hier niet zelf op af. Waarom zouden zij met deze individu zaken willen doen?

Hij stelt zich voor als coach/mediator. Als een potentiële opdrachtgever daar behoefte aan heeft, zou hij vindbaar kunnen zijn. Als de opdrachtgever dan al op zijn profiel uitkomt dan treft hij daar de verklaring van wat een coach of mediator doet.  Dat trekt dat hem niet over de streep. Dat weet hij weet namelijk al want daarom is deze opdrachtgever op zoek. Jouw potentiële opdrachtgevers wil weten: Waarom Jij?  Denk nu even een paar seconde na. Weet je zelf het antwoord op die vraag?

De Waarom vraag. Lastig om te stellen en misschien nog veel lastiger om te beantwoorden. Mijn uitdaging aan jullie:  stel de vraag minimaal 2 keer deze week,  in welke situatie dan ook en zie het effect.  Als je dat dan met me wil delen, graag!

Waarom? Ik hou van de beweging die dat brengt.

Verder praten over het Waarom in plaats van het hoe en wat? Ik zeg tijd voor een fris gesprek.

1 reactie

  1. Ontdek je cultuur code op 29 mei 2014 om 08:32

    […] door de organisatie ideologie, de kernwaarden (hoe gaan we het doen) maar ook het kerndoel (waarom gaan we het doen) Die twee samen zorgen voor balans in commitment aan het geheel maar ook ruimte […]

Laat een reactie achter