Ga je mee strandjutten?

Ga je mee strandjutten?

strandjutten in jouw organisatie

Kernwaarden binnen bedrijven. Het is de lijm die al die verschillende normen en waarden die leven in jouw medewerkers toch kan verbinden tot een goed samenwerkend geheel. Kan verbinden, want we zien ook de voorbeelden van hoe het niet moet. Mooie kernwaarden vaak  in prachtige grafische vormgevingen. Mooie woorden op de muur, maar wat als de daden niet in lijn zijn met die woorden of ze zelfs ondermijnen….

De #Cultuurcode

Een vast onderdeel van de #Cultuurcode is het strandjutten. De Cultuurcode is een interactief programma voor jouw medewerkers. Zij leren de collectieve waarden en normen kennen en benoemen. Zij laten die waarden samen komen in een cultuur die werkt.

Als onderdeel van het programma vragen we de medewerkers op zoek te gaan naar symbolen van de kernwaarden van de organisatie. Vervolgens presenteren zij die aan elkaar. Mooie voorbeelden hebben we dan al voorbij zien komen. Foto’s van uitingen en symbolen in het bedrijf, zelfgemaakte collages. Maar ook verhalen, voorbeelden van e-mails en andere communicatiemiddelen.

Wat te denken van jouw werkgever die klanttevredenheid en klantenbinding met stip op 1 zet, maar waar de parkeerplekken voor het pand vergeven zijn voor 10 directie auto’s.  De klanten moeten dus door weer en wind verderop betaald parkeren. Maar hoe mooi ook de trotsheid waarmee medewerkers de bedankmails die zij van hun klanten kregen presenteren en ook bewaren. En wat mooi te zien hoe creativiteit wordt beloond. Een door veel handen en vele post-it’s gevormde  levensgroot animatiefiguur op een muur in een kantoor werd het symbool voor samenwerken over afdelingen heen.

Ook wij jutten wat af!

Maar ook wij gaan strandjutten! Voor en tijdens de samenstelling van onze ‘made to measure’- trajecten verzamelen we wat af. Tijdens de verschillende stappen van de #cultuurcode-activiteiten brengen we onze bevindingen weer in. Zo wordt het programma altijd een bedrijfseigen programma, is er herkenning en blijvend resultaat. Zo is er ook interactie met alle mensen in het bedrijf, van directie tot medewerker en gaan alle betrokkenen aan de slag.

Soms zijn het kleine dingen die op het “strand” achterblijven. Soms denken we dat er niet meer toe doet. Toch zit er altijd weer een grote betekenis achter. Juist die anekdotes, die verhalen die verrassen vormen samen het “a-ha”-gevoel. “Nu begrijp ik wat er van mij verwacht wordt en wat wij verstaan onder ‘klantgericht werken”. “Nu zie ik in, wat ik moet doen om transparant te zijn en waar ik anderen mee kan helpen”. Voorbeelden van reacties die we vaak horen tijdens de begeleiding en activiteiten die we organiseren.

Dat strand en jutten ook ons zelf als ondernemers inspireert, lees je in ons verslag van onze eigen strategiesessie afgelopen juli!

Meer weten over de #cultuurcode en jouw bedrijf direct in beweging krijgen? Neem contact met ons op!

Laat een reactie achter