Communiceren kun je leren!

De Communicatie!

Een veel gehoord antwoord op de vraag: wat kan er in onze organisatie verbeteren. Een simpel antwoord met een complexe inhoud. Want wat is communicatie nou echt?

Communicatie maakt menselijke connecties mogelijk, het stelt ons in staat om te leren, te groeien en samen te werken. Het gaat niet simpelweg om spreken of lezen, maar om te begrijpen wat er precies wordt gezegd – en in sommige gevallen wat er niet wordt gezegd.

Maar hoe ga van DIlemma naar DIaloog?

Actie en reactie

We beïnvloeden mensen om ons heen continu. Het is altijd actie - reactie. Dus hoe effectiever jouw actie en manier van communiceren is, hoe meer beweging, hoe opener de dialoog en hoe beter de samenwerking.

Leren begint ook hier bij inzicht. Aan de hand van jouw persoonlijke communicatiescan brengen we je voorkeursstijl in kaart en gaan we aan de slag met jouw ontwikkelplan.

Feedback geven

Het op een juiste manier elkaar feedback geven is het meeste waardevolle instrument wat we hebben om samen te werken en te blijven ontwikkelen. Toch is het ook ontzettend moeilijk om goed te doen. We leven in een tijd waar meningen de waarde van feiten krijgen.Dat is een groot struikelblok voor gezonde feedback. Zodra een mening een feit wordt stopt het waardevrij onderzoeken en zal je tegenover elkaar komen te staan als je verschil van mening hebt.

IK VIND HIER WEL WAT VAN………..We vinden overal iets van en vinden het ook heel belangrijk die mening stevig te laten horen. De vrijheid van meningsuiting is een groot goed maar we kunnen daar aardig in doorslaan en die mening presenteren als een feit

Onze workshops en trainingen rondom het thema Feedback Geven zijn niet voor niets druk bezocht.

Assertief communiceren 

Assertiviteit is een communicatievorm, geen persoonlijkheidskenmerk. Het is een kwestie van win-win situaties creëren om je relaties te verbeteren. Het is dus aan te leren – door introverte én extraverte personen.

Ooit gefrustreerd weggelopen van een gesprek, omdat je liever anders gecommuniceerd had? Of terwijl je jezelf afvraagt wat er zojuist eigenlijk gebeurde? En dat je na een kwartiertje de perfecte reactie te binnen schiet, zoals je die graag had willen geven tijdens dat gesprek? Herkenbaar voor velen waarschijnlijk.

Dit zijn de momenten waarop je assertiviteit je in de steek laat. Of – als dit soort situaties regelmatig voorkomen – zit jouw assertiviteit nog niet op het niveau waar het zou moeten zitten.

Want assertiviteit is een vaardigheid en geen eigenschap. Iets dat je kunt leren. Iets dat je kan helpen om je leven gemakkelijker te maken, doordat je je communicatie en zo je relaties verbetert.

Verbaal en non Verbaal

Tot slot alle woorden en argumenten daar gelaten, het echt overbrengen van jouw boodschap gebeurt non-verbaal.

  • visueel (lichaamstaal, houding, gebaren)
  • vocaal (stemhoogte, toon, stemvolume, intonatie)

Zo zorgen met jou voor een congruente boodschap waarbij de inhoud extra kracht wordt bijgezet door een krachtige houding en goed gebruik van je stem.

Of het nu online via Zoom of MS Teams is of (straks) weer offline en realtime: je komt vaak in een positie waarin je jouw ideeën, voorstellen of simpelweg jezelf moet presenteren. Onder inspirerende begeleiding van Janine Pormes ontdek je wat jouw uniek maakt en hoe je die eigenschappen in kan zetten op een krachtige en eigen manier.

Ik kan niet wachten!

Stop met lezen en kom in beweging. Vul in dat formulier en ga voor actie- reactie. Bellen mag ook  033 - 285 34 96 of e-mail ons.

Ongeldige e-mail
Ongeldig nummer