Gedrag en patronen

Denk aan een ijsberg. Je ziet het topje wat boven water uitkomt. Dit is het gedrag wat je ziet bij de medewerkers binnen je organisatie. Dit topje is voor iedereen zichtbaar. Ook wanneer er bijvoorbeeld iemand nieuw is binnen een organisatie. Diegene ziet hoe men zich gedraagt en plakt hier een label aan. We vinden er wat van.

De volgende laag van de ijsberg, die niet altijd even zichtbaar is, is de laag van kennis en vaardigheden. Wanneer kennis up to date is, volgt effectief gedrag. Kan het gedrag binnen jullie organisatie effectiever? Dan kan investeren in kennis en vaardigheden geen kwaad. Klinkt simpel, maar niet alles is op te lossen met een workshop of cursus.

De volgende laag is namelijk de laag van normen en waarden. Iedereen heeft verschillende normen en waarden en zij bepalen de bril waarmee men naar het zelfde object kan kijken. Alleen de mening erover is anders. Goed, fout, leuk, aardig, stom. Ieder hangt er een eigen label aan.

Door gezamenlijke kernwaarden te benoemen en hier ook invulling aan te geven, vorm je een superlijm die de verschillende individuen kan binden. Zo doen wij dat hier!

Ben je benieuwd wat deze superlijm voor jouw organisatie kan doen? Neem direct contact op of lees meer.

Kernwaarden en Cultuur

Kernwaarden en cultuur vormen de lijm binnen een organisatie die zeggen dat je verschillend mag zijn, verschillende vaardigheden mag hebben, maar dat er wel een gemene delers is. Dit is waar jullie organisatie voor staat. Zorg dat jullie medewerkers op de hoogte zijn van die bindende factoren. Ze maken jullie onderscheidend!

Kernwaarden - vaststellen, naleven en doorvertalen

Kernwaarden benoemen is stap 1, maar ze naleven en doorvertalen, daar wordt vaak onvoldoende aandacht aan gegeven. Hoe vertaal je deze woorden weer naar daden, naar het juiste, effectieve gedrag?

Kernwaarden zullen ervoor zorgen dat jij nieuwe mensen trekt, dat medewerkers zich thuis voelen bij jullie organisatie. Je zit op de juiste plek en hebt dezelfde waarden. Het zijn deze waarden en het naleven ervan die jullie organisatie juist zo onderscheidend maakt.

Het doorvertalen van deze waarden doe je door ze continu terug te laten komen in o.a. je manier van communiceren, de manier van interactie zoeken en in opleiding & ontwikkeling.

Kernwaarden implementeren binnen de organisatie

In alle processen, op alle afdelingen, of het nu HR, ICT, marketing of productie is, laat je de kernwaarden terugkomen. Wij helpen je zowel in je interne als externe communicatie die waarden goed tot uiting te laten komen.

Contact

Wil je weten wat Windkracht 11 voor jou kan betekenen? Vul onderstaand contactformulier in, neem direct contact op via 033 - 285 34 96 of e-mail ons.

Ongeldige e-mail
Ongeldig nummer