Windkracht-11 is de frisse wind voor en dóór jouw organistie. Op het gebied van performance management, persoonlijk leiderschap en effectieve communicatie.
Effectief communiceren is ook van toepassing op de manier waarop je je mensen informeert. Waarschijnlijk wordt er in jouw bedrijf tijdens overleggen of bijeenkomsten (vaak) gebruik gemaakt van presentaties. Op die manier wordt belangrijke informatie overgebracht waarvan wordt uitgegaan collega’s of klanten het onthouden. Omdát het gepresenteerd wordt.
Wat wij helaas nog te vaak zien, zijn presentaties die slaapverwekkend zijn of vol staan met veel zinnen, gegevens en drukke tabellen. Op deze manier wordt de informatie die getoond wordt op de slide amper opgenomen.
Wij zijn dol op bullet points! Dat is overzichtelijk. Tenminste… dat zou je denken. Maar dan moet je ze wel op de juiste manier inzetten. Enkel en alleen een woord is het beste. En dan maximaal 6 want anders overzien we het niet meer.
Bij meer dan 6 woorden weet ons brein niet meer waar we ons op moeten focussen en gaan onze ogen alle kanten op. Kortom, we onthouden amper iets van wat er staat. Voorkom dit door alleen het woord wat je bespreekt te highlighten.
Je maakt dit woord in een andere kleur dan de rest. Wissel per woord zodat ons brein weet wáár het op moet focussen. Als je het helemaal rustig wil maken, zorg dan voor een donkere achtergrond en maak gebruik van licht grijze letters. Deze manier van presenteren vinden onze ogen namelijk prettiger.
Heb je ook weleens geprobeerd om de slides te lezen en tegelijkertijd te luisteren naar degene die de presentatie geeft? Waarschijnlijk niet. Maar het lukt ook niet. Als er namelijk (te) veel tekst op een slide staat, dan lees je dat en hoor je amper iets van het verhaal.
Maar juist het verhaal wat er verteld wordt, dat is wat je wil horen. Alle ins and outs, de details, de cijfers tot op de komma nauwkeurig die kun je beter later verspreiden als handout. En geef dit ook vooraf aan om te voorkomen dat iedereen druk gaat zitten meeschrijven.
Wist je dat 60% van de wereldbevolking visueel is ingesteld en dus voorkeur heeft om te leren in beelden? En aangezien 20% wordt onthouden van wat er gelezen wordt, ligt het voor de hand om gebruik te maken van visuals in plaats van zinnen.
Visuals kunnen foto’s zijn, icoontjes of symbolen. Versterk met de juiste visuals in een slide de boodschap die je wil overbrengen. Wil je laten zien welke omzet er is gedraaid? Beperk je alleen tot die cijfers die er toe doen. En laat alle andere nutteloze informatie achterwege. Als het niets toevoegt aan de boodschap, dan leidt het alleen maar af.
Dit zijn een paar simpele tips waarmee je aan de slag kan zodat de boodschap beter én langer blijft hangen.