Als je je organisatie echt wilt ondersteunen in deze complexe tijd, dan moet je beginnen vanuit de medewerker zelf. Vanuit het werk dat ze dagelijks doen en dat wat zij dagelijks ervaren. Dus niet vanuit ‘het veranderplan’, ‘de visie’, de ‘organisatiefilosofie’ of ‘het organogram’. Medewerkers zijn moe van alle veranderpraatjes en een dergelijke veranderplannen betekenen in hun ogen: minder mensen, meer werk, meer onduidelijkheid, meer complex. En soms is dat ook gewoon zo.
Weet hun werkgever nog wel wat er echt speelt op de werkvloer en waar ze mee kampen?
Niemand parkeert zijn hersenpan bij de voordeur
Ik noem het geregeld bij onze klanten. Je medewerkers laten niet hun hersens bij de voordeur staan voordat ze bij jou aan het werk gaan. Zij zijn professioneel en goed in staat om hun werk zelf en met collega’s te organiseren. Maar is een organisatie en een wereld die in beweging is, hebben zij wel wat hulp nodig. Hoe die hulp er uit moet zien verschilt per individu en per team.
Met onze scans maken we snel inzichtelijk hoe die hulp er uit moet zien. Daarmee is onze aanpak een stuk praktischer dan de traditionele vormen van verandermanagement. Dat zorgt voor beweging en energie in de teams. De traditionele aanpak wordt door medewerkers terecht als ‘opgelegd’ ervaren
Voorkom verandermoeheid in je organisatie: benader niet elke aanpassing in het werk als een ‘verandering’. Biedt gewoon goede en ondersteuning als de situatie daarom vraagt.
Met drie stappen snel de juiste beweging
Met de volgende drie stappen kun je zelf aan de slag, maar graag helpen we je erbij. Met onze ervaring en inspiratie kun je nog sneller de juiste meters maken.
Stap 1. Begin met doen.
Bila’s, intervisie, interventie, methodieken…..mooie woorden uit dikke managementboeken maar noem het simpelweg een gesprek en start de inventarisatie op de werkvloer. Methodieken en scans zijn zeker handig om snel inzicht te krijgen, en daar helpen we je graag bij. Maar de methodiek is een middel en niet een doel op zich. Haal het net dus op in een gesprek ga de dialoog aan.
Stap 2: Investeer in persoonlijk leiderschap en de ontwikkeling van communicatie vaardigheden
Veel medewerkers zijn jarenlang gewend geweest te functioneren in een hiërarchische omgeving. De switch naar meer vrijheid en verantwoordelijkheid vraagt meer van medewerkers dan alleen ‘vertrouwen krijgen’. Oude patronen moeten doorbroken worden en vervangen worden door nieuwe, meer effectieve manieren van werken, leiden en communiceren. Dat is te leren en dat doen wij ook vooral dor middel van maatwerk, erbij zijn op de werkvloer en directe feedback geven. Het zal je verbazen dat 95% van de mensen waarvan jij denkt dat ze niet willen, eigenlijk de angst hebben dat ze niet kunnen en daar komt vaak de weerstand vandaan. Ruimte voor diversiteit in teams betekent ook dat het leiderschap hierop afgestemd moet worden. Als je flexibiliteit van medewerkers verwacht, is het belangrijk dat het management hier zelf een voorbeeldrol in neemt.
Investeer in de ontwikkeling van de competenties die je medewerkers meer wendbaar en weerbaar maken.
Stap 3 : Teamwork makes the dream work
Het ene team is het andere niet en daarom is het van belang om teams gericht en op maat te ondersteunen in hun ontwikkeling naar meer zelfstandigheid en zelforganisatie. Onze ondersteuning richt zich zowel op de ‘bovenstroom’ (hoe zijn we georganiseerd?) als de ‘onderstroom’ (hoe verloopt de samenwerking?) in een team. Effectief samenwerken gaat niet vanzelf. Onze aanpak maakt echter wel van elke groep individuen een team. Zeker weten.
Contact?
Wil je weten wat Windkracht-11 voor jou kan betekenen of gewoon een uurtje frisse wind aanvragen om samen te sparren? Mail mij via carola@windkracht-11.nl of 06-57332245
Bedankt voor het delen van deze geweldige inhoud over liefdadigheid.
https://whydonate.nl/hulphond/