Afgelopen week was ik bij een potentiele klant op bezoek. Een technisch bedrijf dat, net als zovelen kampt, met het aantrekken van nieuwe mensen met die felbegeerde technische achtergrond. Stilzitten was niets voor deze HR manager dus zij was volop in actie. Een projectgroep had zich ontfermd over het aantrekken van nieuwe talenten. Tal van initiatieven leefden er bij de projectgroep en enkele waren al geïmplementeerd. Laat de CV’s maar binnenstromen! Zo ver goed nieuws, nietwaar?
De Cultuurcode
In de voorgesprekken hadden een aantal leden van de projectgroep al hun interesse uitgesproken voor onze #cultuurcode. We maakten dankbaar gebruik van deze mogelijkheid om hen meer te vertellen over dit instrument en te zien waar we hen konden helpen. Eén van de managers waar ik ooit zelf veel van geleerd heb, riep lang geleden al: “ga nooit ergens van uit”. Ik betrap me echter op, sorry Leen, dat ik zijn wijze woorden toch wel eens vergeet.
Ook nu. Ik ging er volledig van uit dat de #cultuurcode zou helpen bij het aantrekken van nieuwe talenten en meer licht zou kunnen schijnen op hun onderscheidend vermogen in de arbeidsmarkt van nu.
De onderstroom
Er was echter een andere behoefte die al luisterend aan de oppervlakte kwam. De voortvarendheid van de projectgroep werd nog niet geheel gezien dan wel gewaardeerd door de afdelingsmanagers. De nieuwe CV’s die binnenstroomden werden met dezelfde kritische blik als altijd beoordeeld en maar weinig daarvan leidde tot een daadwerkelijk gesprek. Of er werd niet of te laat gereageerd op de potentiele kandidaten. De kritiek op de HR afdeling nam zelfs toe, want wanneer kwamen nu eens de echt goede kandidaten? En er was toch zo’n projectgroepje? Waarom horen we daar niets van?
Oplossing!
Gedeelde smart, halve smart. En ondanks mijn foute aanname was ik direct blij met de veelzijdigheid die de #cultuurcode kan bieden! Cultuur raakt zoveel thema’s in organisaties:
Hoe werk je samen, binnen je team, tussen teams of zelfs over landgrenzen heen?
Hoe communiceer je effectief en hoe open kan en durf je te zijn?
Hoe deel je de juiste verwachtingen en kom je tot een gezamenlijk doel?
Hoe vergroot je je impact naar de klant?
Hoe geef je leiding aan een steeds meer diverse groep van individuen met hun eigen wensen?
Dit is nog maar een kleine greep uit de thema’s die jouw organisatie cultuur raakt. Exact de reden waarom we 5 jaar geleden gestart zijn met de ontwikkeling van de #cultuurcode. Een krachtig en leuk instrument om snel inzichten te verzamelen en nog sneller tot actie over te gaan. Want dat is en blijft Windkracht-11, de kracht van doen!
Wil je meer weten over de #cultuurcode? Neem dan hier contact met ons op!