Onlangs werd ik via via weer eens geconfronteerd met de uitspraak: ‘Ze hebben geen ervaring in onze branche, daarom gaan we nooit samenwerken’. Aan de ene kant denk ik dan: laat maar, er zijn nog zoveel andere klanten die het leuk vinden om met ons in gesprek te gaan. Aan de andere kant merk ik dat ik er toch over na blijf denken, want er wordt voorbijgegaan aan ons Handelsmerk!
Niet direct contact
Tot op heden hebben we de vraag helaas nog nooit direct kunnen stellen, omdat we de info ‘via via’ krijgen. Maar wat wordt bedoeld met geen ervaring in onze branche? Zijn het echt de werkzaamheden waar het om gaat? Of gaat het om de Cultuur van een bedrijf of van een regio?
Ervaring in de branche
Als het om werkzaamheden gaat, dan is de kans groot dat we heel veel werkzaamheden nog nooit in detail gedaan, laat staan, gezien hebben. In wat voor organisatie dan ook, niet alleen in jouw branche! Is dat erg? Denk het niet.
Ieder zijn vakgebied en passie. Wat wij belangrijk vinden is dat iemand met vuurvonkjes in de ogen, boeiend en met liefde over zijn of haar vakgebied kan vertellen. Met trots laat zien wat er iedere dag moet gebeuren!
Ons werk bestaat uit het duidelijk krijgen wat voor invloed het (niet) aanwezig zijn van vuurvonkjes op het werk heeft. Dat kan gaan van niet weten samen te werken tot weigeren om veranderingen te accepteren. En alles wat ertussen en omheen zit.
Cultuur binnen de diverse vakgebieden
Of gaat het om cultuur? Ik moet dan gelijk denken aan de ‘Sjegtaid’ (ook wel bekend van tijd voor een shagje, peukenpauze) in een tuinbouwbedrijf in het Westland. Voor mij een teken dat er ook koffie was.
Of mijn eerste werkdag in Rotterdam, waar ik gelijk tussen 3 ruziënde shipchandlers kwam te zitten. Was best een uitbreiding van mijn woordenschat op dat moment. Of aan de rondleidingen in de vele bedrijven tijdens mijn werk bij het uitzendbureau. De pieperdiensten die we moesten draaien, omdat je nooit wist of er een inval voor de nacht- of ochtenddienst nodig was.
Logistiek medewerkers, IT’ers, technisch- of medisch gespecialiseerd, productiemedewerker, scheepsbouwmedewerkers, tuinbouwmedewerkers. Het maakt niet uit welk vakgebied, we vinden onze weg.
En juist omdat we ons niet laten leiden door vaste patronen komen we misschien nog wel meer te weten van jouw organisatie. Ik moet daarbij gelijk denken aan Darwin. Hij ging op onderzoek uit op de Galapagos eilanden.
Niet met een focus op het vinden van schildpadden. Maar doordat hij voor alles open stond, vond hij een raar wezen dat in het geheel niet op een schildpad leek. Het bleek er wel een te zijn. Als hij bewust naar een schildpad op zoek was geweest had hij dit nieuwe wezen over het hoofd gezien….
Samenwerken is ons Handelsmerk
En weet je wat nu zo leuk is? Juist in nieuwe omgevingen zijn wij in ons element! We zijn steengoed in luisteren, begrijpen en doorvragen. En geloof me, er zijn niet veel mensen met deze ervaring in onze branche.
Het is wel een ervaring die we elk bedrijf in iedere branche gunnen! Jullie hebben geen ervaring in onze branche en juist daarom willen wij heel graag met jullie samenwerken, met een ‘niet lullen, maar poetsen’ mentaliteit!
Wanneer ga jij vanuit jouw specifieke Handelsmerk nu eens met ons in gesprek over de vraagstukken die je hebt op het gebied van gedrag en communicatie bij jouw medewerkers?
Auteur Els van Hekesen