Naar aanleiding van mijn vorige blog “doe eens niet zo gek…” blijkt dat personal branding de tongen los maakt. Goed zo! De dialoog bevalt me wel dus we gaan weer een stapje verder. Laten we eerst een aantal mythes ontkrachten. Wanneer we het hebben over een brand oftewel een merk gaat niet over.
Een logo
Een imago
Of een tastbaar product
Dat zijn slechts onderdelen zijn van je strategie. Waar personal branding wel over gaat is gevoel. Het intuïtieve gevoel dat het merk bij een individu oproept. Een emotie die het merk los maakt. En als we het in deze context hebben over personal branding, dus jij als merk, dan is dit wat je in ieder geval moet onthouden:
Het gaat niet om wat jij zegt wat jij bent.
Het gaat om wat anderen over jou vertellen.
Vertaalslag
Het aanbod voor consumenten is groter dan ooit, de keuze is reuze. Waarom kiezen ze dan net uit dat enorme aanbod dat ene product? Keuzes worden intuïtiever gemaakt dan jij denkt. Eén basis springt er boven uit: Vertrouwen. En vertrouwen ontstaat door minimaal te voldoen aan de verwachting van je klant maar sterker nog; deze te overtreffen.
Op naar de heilige graal vertrouwen dus. Piet bekijkt dit heel analytisch. Hij maakt een strategisch pad van alles wat hij kan, heeft gedaan en weet en vergroot die kennis het liefst ook nog elke keer een beetje. Hij vertelt dit op verschillende manieren en in verschillende vormen en bewijst dat die kennis echt er zit. Prima, hij gebruikt zijn linkerhersenhelft.
Ans daarentegen pakt het anders aan. Zij laat zich zien, toont haar emoties en raakt mensen vanaf het eerste ogenblik. Ze vraagt en luistert in plaats van vertelt en debatteert. Ans denkt nooit ergens lang over na, ze springt er direct in.
Ik durf je te zeggen, beide kanten zitten ook in jou en iedereen is in staat zowel de linker als de rechterhersenhelft in te zetten. Beide paden leiden naar vertrouwen, maar ga eens van het geijkte pad af en loop de route zigzag. Het leidt je naar de overtreffende trap. Je wordt niet alleen een betrouwbaar merk maar zelfs een charismatisch merk. En iedereen kan charismatisch zijn.
Het gaan om discipline op vijf gebieden
- Wees anders en differentieer; onze hersenen behoeden ons van te veel teveel informatie en daarom valt dat anders op direct op. Blijf regelmatig differentiëren maar behoud focus. Je merk blijft in tact, je breidt de beleving alleen naar gelang de behoefte uit.
- Maak je zelf zichtbaar voor anderen; 1+1= 11. Praat met anderen, vermenigvuldig, trek af, tel op. Dat wat jij weet zien anderen niet altijd en andersom, dat wat anderen zien weet jij soms zelf niet eens. Lees deze zin nog maar eens. Het is echt zo. Ga dat dus met anderen ontdekken.
- Wees creatief en vind je zelf opnieuw uit; creativiteit is anders dan strategie. En daarom soms heel lastig. Creatief gaat hand in hand met innovatief. Hier komt ook de verpakking om de hoek kijken. De beste en laatste kans om de deal rond te maken. Als je een ander overhemd aantrekt ben je niet in eens jezelf niet meer. Je laat alleen wat anders zien.
- Valideer en evalueer; Branding is geen monoloog maar een dialoog. Stel een goede vraag en doe wat met het antwoord. Wie kan luisteren is de koning van personal branding. Als je er ook wat mee doet ben je keizer.
- Cultiveer je merk; Het merk IK valt of staat met consistentie maar heeft net als alles ook tijd nodig om te groeien. Herhaal en schaaf bij. Geen overdaad maar een consistente aanpak. “a living brand is a pattern of behaviour, not a stylistic veneer”. Te mooi om te vertalen.
En denk nou niet dat je er naar deze 5 stappen bent. Het is een vicieuze cirkel en elke keer begin je weer opnieuw. Elke keer voeg je weer waarde toe. De kern blijft in tact, dat ben jij!
Nieuwsgierig geworden naar het merk ik, kijk hier voor de krachtige 1-daagse workshops. Verder praten over personal branding? Carola@windkracht-11.nl