En dan is het weer gewoon Valentijn…

Bizarre weken, bizarre scenario’s. En jij staat weer gewoon op de werkvloer tussen de rode hartjes, bloemen en schreeuwende stickers van de laatste sale restanten. Staat je hoofd daarnaar? Ben je nog blij met je werk of overschaduwt de onzekerheid dat gevoel dat je had toen je blij was met verlossende bericht dat je aangenomen was bij V&D of Blokker….

Werkgevers die ooit hoog op het lijstje stonden van menig schoolverlater, grote namen en ooit florerende bedrijven. Ook zij worden grof heen en weer geschud. Shift happens en een aantal zagen dat te laat of pasten struisvogelpolitiek toe.

De stroomversnelling van technische en daarmee sociaal maatschappelijke veranderingen hebben het retail landschap voorgoed veranderd. Daar waar investeringsmaatschappijen andere ontwikkelingen interessanter vonden, hebben families die al jaren actief zijn in die branche het echt wel in de gaten en lanceren nieuwe succesformules. Maar leuk voor jou als medewerker in die formule die niet meer werkt is anders.

Daar waar bij V&D de investeringsmaatschappij dan toch maar weer een injectie geeft zonder iets prijs te geven over enige vorm van ambitie, gooit Blokker terecht het roer om. Om erger te voorkomen. Maar ja, jij zal maar een van die 440 zijn die door die beslissing je baan verliest. Dan heb je even geen begrip.

Dat is overigens een aanname van mijn kant. Want misschien is het waarom wel heel goed uitgelegd door de mensen van Blokker. Is de boodschap op zich nog steeds pijnlijk en denk je waarom ik?

Maar begrijp je wel dat met 13 in een dozijn er onvoldoende ambitie is om ook op de langere termijn jouw werk leuk te houden. Misschien had je het juist al veel eerder verwacht en gehoopt. Niet dat je je baan zou verliezen natuurlijk, maar wel dat het roer om zou gaan.

De middenmoot verdwijnt. Dat zie je op veel verschillende vlakken maar zeker in de retail. Of goedkoop, veel, altijd beschikbaar en heerlijk tassen vol laden (Primark, H&M, Action e.a.) of topbeleving, verwennerij, een ervaring en authentiek (Apple, Bijenkorf nieuwe stijl, Marqt, Riviera Maison e.a)

Als wat er tussen in zit, waarom zou je er voor naar “de stad” gaan? Waarom trotseer je torenhoge parkeerkosten voor alleen maar het zelfde? Dan is het goedkoopste zoeken via internet gewoon veel leuker. Het is er morgen al! En wil ik het niet, hop weer terug. Grote kans dat jij zelf ook zo’n klant bent, beste medewerker van Blokker en V&D.

Maar voorlopig sta je daar maar. Wat ga je hierna eigenlijk doen. Wat is je drijfveer om in een winkel te werken nog waard? Krijg je wel de gelegenheid om de klant die beleving te geven die er voor zorgt dat hij of zij terugkomt. Weet je zelf nog waar je trots op bent en wat je graag uit wil dragen naar jouw klant. Is het nog wel jouw klant of een toevallig voorbijganger die je niet eens aan kijkt.

Voor al die mensen werkzaam in de retail deze valentijn groet en als ultieme valentijn wens een directie die de urgentie voelt, uitdraagt maar tegelijkertijd ook zorgt voor een kraakheldere ambitie waar jij een rol in speelt. En die die ambitie ook aan jou kan uitleggen.

Windkracht-11

Windkracht-11 is een organisatie advies bureau. Een dik adviesrapport maken dat veel tijd kost en daarna in de kast belandt, dat doen wij niet. Wij brengen direct de beweging waar die nodig is. We staan voor de kracht van het doen.

Laat een reactie achter